Niet afwachten tot toeristen er zijn, maar ze gaan halen

Foto: ©NNN

Dinsdagavond legde Nunspeet Uit de Kunst aan leden en belangstellenden uit wat 2016 heeft gebracht en wat 2017 zou kunnen gaan brengen. Er is nog een gat in de begroting en dat zal gevuld moeten worden voordat de gemeente nog een duit in het zakje doet. Het geld is absoluut nodig om bepaalde verwachtingen voor 2017 te kunnen voldoen. De voorzitter Ronald Cleijsen begint de avond met een hartelijk welkom voor een ieder en geeft medewerkster Yvonne een dikke pluim. Zij heeft vandaag greep uit la met VVV-bonnen weten te voorkomen. De daders zijn later op de middag ook gepakt.

Samenwerken is de rode draad

Ronald gaat daarna verder met het belang van samenwerken. “Zo heb ik gehoord dat de VVV Epe wil concurreren met VVV Ermelo en VVV Nunspeet. Dat is niet slim,” zegt Ronald. “We moeten het juist samen doen. Maar daar zal Bastiaan Overeem u zo alle ins en outs over vertellen.”

Schouders eronder en gaan

Wethouder Marije Storteboom heeft Nunspeet Uit de Kunst ongeveer een jaar geleden leren kennen. “De stichting komt voort uit de oude VVV en startte dus vanuit zo goed als niks. En nu is het een superorganisatee dat een mooi resultaat heeft neergezet. Het belangrijkste is dat in Nunspeet iedereen doorpakt. Nunspeet uit de kunst is op weg om van een een vrijwilligersorganisatie naar een professioneel bedrijf te gaan. De gemeente gaat ervoor en ondersteunt waar nodig en waar zij kan. “Nu komt het nog meer aan op de inwoners en bedrijven. We moeten er met de schouders onder, hierdoor werken we aan een nog mooier Nunspeet en voelt de toerist zich fijn. We gaan Nunspeet nog beter op de kaart zetten!”

Terugblik 2016

  • Uit de kunst fietsroute. Deze route met beeld leidt door de gemeente en zorgt voor een aantrekkingskracht bij de sportieve toerist.
  • Kunstsnoer. Hokjes ter expositie van kunst lokale kunstenaars. De hokjes vormen een snoer kunstzinnige creaties door de gemeente.
  • Magazine. Komt in 2017 ook weer. Rond half mei ligt deze weer vrij weggeefbaar bij toeristische punten. Hier kunnen ondernemers in adverteren en kunnen zij zich onder een breed publiek onder de aandacht brengen.
  • Treintje vanaf mei. Tm oktober. Is niet hop om hop of. Mensen blijven zitten. Je ziet een hoop van de gemeente.  Samenwerking met de visboer.
  • De herten. Horen inmiddels echt bij het dorp. Aangekocht door de stichting van de ondernemer die ze bedacht en ontwikkeld heeft.
  • De website. Om en offline marketing, daar kun je niet meer zonder. Deze is aangepast aan de tand des tijds.
  • Winterlicht festival. Een ideaal event om in de mindere periode toch toeristische reuring in de gemeente te houden. Niemand had van te voren gedacht dat het zo’n succes zou worden. De Veluwe is toch anders in de winterperiode.

Financieel

Financieel was het voor de stichting een prima jaar. €150000 van ondernemers mogen ontvangen. Uit de hoogte van dat gigantische bedrag blijkt wel hoe begaan Nunspeet met Uit de Kunst is. Het uiteindelijke verlies op 2016 is slechts €8409. Cleijsen: “Wel een verlies, maar slechts beperkt en als we kijken wat we hier allemaal voor hebben kunnen doen, zijn we erg tevreden.”

Organisatie

Vanuit de ondernemersvereniging Nunspeet kan nog iemand plaatsnemen in het bestuur. Met een voorzitter, secretaris, penningmeester en vertegenwoordigers zijn bijna alle zetels bezet, er is nog een plaats voor een kernvertegenwoordiger uit Nunspeet. Bij de adviseurskant komt Dick van Hemmen komt erbij als adviseur externe betrekkingen. Stichting Nunspeet Uit de Kunst wil graag een professionele organisatie worden. Met de plannen en groei voor ogen kan het niet langer alleen een stichting met vrijwiliigers zijn. Het afgelopen jaar heeft de stichting laten zien dat het met vrijwilligers een heleboel kan.

Gastvrijheidsprincipe

Zo heeft het gastvrijheidsprincipe een boost gekregen het is tegenwoordig TIP Nunspeet Uit de Kunst, Toeristisch Informatie Punt. Eerder was het TIN, maar omdat dit teveel was gericht op Nunspeet, is er gekozen voor een kernbrede uitstraling. Cleijsen: “We gaan niet afwachten tot de toeristen er zijn, maar we gaan ze halen. Niet alleen op de piekmomenten, maar het hele jaar door.”

Visit Veluwe

Bastiaan Overeem introduceert Visit Veluwe. Als marketingmachine voor de Veluwe is Visit Veluwe “partner” voor Nunspeet Uit De Kunst. Met de kennis en ervaring die Visit Veluwe heeft, kan dit bedrijf van alles vertellen over hoe het aantal aanwezige toeristen kan vermeerderen, maar bovenal hoe er meer geld door hen uitgegeven zal worden. Het draait allemaal om beleving. Dit kan alleen maar door een goede samenwerking en een optimale gastvrijheid. Ken je toeristen, hun taal en hun gewoonten.

Wat gaat Nunspeet Uit de Kunst doen in 2017?

Er liggen kansen bij de veranderende doelgroepen in de gemeenten. Campings worden luxer, denk aan glampingspots. Deze gasten hebben en willen vaak wat meer besteden. Er komen meer sporters in de dorpskernen, met name mountainbikers komen vaker in de gemeente op bezoek. Ook komen er meer en andere bezoekers naar het Noord Veluws Museum met de wisselende exposities en levendige sfeer.

In de rustige periodes moeten er meer events worden geprogrammeerd. Aankomende mei is Nunspeet gastheer van de Meimaand Fietsmaand. In december organiseert stichting Nunspeet Uit de Kunst voor de 2e keer het Winterlichtfestival en zo zijn er nog voldoende plekken in de agenda te bedenken waar de stichting mooie publiekstrekkers wil plaatsen.

De website is veranderd in een online marketingmodule voor de gemeente. Samen met een actief social mediamanagement is dit een stuk promotie die Nunspeet niet mag missen. Bezoekers van de gemeente zitten immers ook op Facebook, Twitter, Instagram en ga zo maar door. Op social media gebeurt het in 2017. Verder zijn er beurzen waar Nunspeet Uit de Kunst met promotieteams de gemeente aanprijst bij bezoekers.

Om dit allemaal voor elkaar te kunnen boksen, zal er nog een boel geld op de plank moeten komen. De stichting is juist op de goede weg om Nunspeet weer op de toeristische kaart te zetten en wil dit ook blijven doen. Daarom zijn er 8 verschillende sponsorpakketten samengesteld. Variërend van €250 tot en met €9550. Dinsdagavond kon de stichting al een deel van ideeën gaan waarmaken. Tijdens de presentatie kwam er ongeveer zo’n €13500 binnen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen