Aangifte overlijden en reservering tijdstip van begraven voortaan digitaal mogelijk

Foto: Pixabay

Als een burger in Nunspeet of elders overlijdt en in Nunspeet of elders wordt begraven of gecremeerd, moeten nabestaanden veel regelen.

Aangifte overlijden en uitvaart

Er moet overlijdensaangifte worden gedaan en een uitvaart worden geregeld. In bijna alle gevallen wordt dat overgelaten aan een uitvaartverzorger. In de gemeente Nunspeet kan dat voortaan volledig digitaal en desgewenst 7×24 uur zonder verdere tussenkomst van de gemeente of gang naar het gemeentehuis. Zo kunnen naast het tijdstip ook diverse facilitaire voorzieningen direct digitaal worden doorgeven, zoals het gebruik van een geluidinstallatie, grafgroen, rolstoel, het verwijderen van een grafmonument e.d. Daarmee zet de gemeente weer een stap ter verbetering van de digitale dienstverlening.

Wijziging begraaftijden

Om deze vorm van digitale dienstverlening mogelijk te maken, moet een vast tijdsblok van twee uur tussen twee begrafenissen of twee asbezorgingen ingesteld worden. Het eerste uur daarvan is voor de begrafenis of de asbezorging. Het tweede uur gebruikt de gemeente, na vertrek van de familie, om het graf te dichten en de werkzaamheden verder af te ronden. Instelling van de tijdsblokken betekent in de praktijk dat er ook vaste begraaf- en asbezorgtijden zijn ingesteld om 11.00 uur, 13.00 uur en 15.00 uur. Deze tijden sluiten aan bij de gebruikelijke begraaftijden in onze gemeente. Deze tijden gaan gelden voor begrafenissen en asbezorgingen vanaf 3 juni 2019.

Ga naar pagina Overlijden aangifte

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen