U belt naar de gemeente en dan…

Foto: ©Canva/Maximaal Sales

Elke dag staan gemiddeld drie mensen van het Telefonisch Informatie Punt klaar om u te helpen. Wat voor soort vragen krijgen ze? Hoe ziet hun dag er uit? We vragen het aan het team zelf. ‘De gemeente krijgt wekelijks ca. 800 telefoontjes, voornamelijk in de ochtend’

Wat voor vragen ontvang je zoal?

Dat is heel uiteenlopend en ook sterk seizoens-/weersafhankelijk. Denk aan rioolproblemen bij extreme regenval of omgewaaide bomen/takken bij harde wind. Al deze meldingen gaan in de Melddesk, waarna onze collega werkvoorbereider dit uitzet naar de buitendienst. Inwoners kunnen ook zelf een melding maken via www.nunspeet.nl/ietsmelden, maar sommigen vinden het prettiger om te bellen. Daar helpen we dan ook graag bij. Daarnaast zijn er mensen die een afspraak maken voor het aanvragen van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs. De zogenaamde ‘burgerzaken’. Die afspraak plannen we dan voor de mensen in. Wij zien dat steeds meer mensen zelf zaken regelen via onze website.

Wat doe je als je de vraag niet zelf kunt beantwoorden?

We vragen door om zo te beoordelen met welke collega we moeten doorverbinden. Inwoners die bellen voor de Wet maatschappelijke ondersteuning vragen we al wat gegevens, zodat de consulent meteen het dossier erbij kan pakken. Voor belastingvragen is het praktisch als de beller het aanslagnummer bij de hand heeft. Daarnaast bellen ook mensen, omdat er sprake is van een dreigende thuissituatie en ze niet weten wat ze moeten doen. Het is dan zaak rustig vragen te stellen en goed in te schatten hoe wij de persoon het beste kunnen helpen. Dergelijke situaties gaan je natuurlijk niet in de koude kleren zitten. We zijn blij dat we iemand dan kunnen helpen, soms door alleen al een luisterend oor te bieden.

Wat doen jullie nog meer?

Een belangrijke taak is om te signaleren wat er speelt of beter kan in onze dienstverlening. Afgelopen zomer merkten we bijvoorbeeld een snelle stijging in het aantal aanvragen voor paspoorten en ID-kaarten, omdat iedereen weer op reis mocht. Wij geven dan een seintje aan de collega’s van burgerzaken die vervolgens extra balies open stellen.

Waar moet je tegen kunnen als je bij het TIP werkt?

Als eerste aanspreekpunt krijg je soms emotionele of geïrriteerde mensen aan de telefoon. Dat is best vervelend, omdat we er zelf weinig aan kunnen doen. Toch blijven we met goede moed zoeken naar een oplossing. Het is ons doel de beller goed te kunnen helpen en het gesprek weer constructief krijgen.

Wat maakt je werk zo leuk?

Het helpen van de inwoner geeft veel voldoening. Dienstverlenend werken kun je alleen als je houdt van klantcontacten en service verlenen. Verder voel je in een kleine gemeente als Nunspeet meer de maatschappelijke betrokkenheid en weet je wat er leeft onder de mensen. We krijgen de ruimte, mogelijkheden en uitdagingen om mee te denken binnen de organisatie om de dienstverlening te verbeteren.

Meer nieuws

Voor meer nieuws kunt u Nunspeet Nieuws toevoegen op uw social media kanalen. Ook kunt u lid worden van onze nieuwsbrief. En kunt u ons via push-meldingen op uw beeldscherm krijgen. Ook voor regionaal nieuws kunt u terecht bij de buren. Apeldoorn Nieuws en Harderwijk Nieuws en Ermelo Nieuws. Adverteren kan natuurlijk ook! Adverteren op de Facebook-pagina voor jouw gemeente van Nieuws.nl? Mail dan naar [email protected] of bel naar 06-36455297. Je kunt ook de redactie bereiken via mail en telefoon: [email protected] of bel naar 06-42022831.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen