Chauvinisme is het onderwerp van de weblog van Mark van de Bunte deze keer

Foto: NNN

De Tour de France is de grootste wielerkoers ter wereld en ook pure marketing voor Frankrijk. Tijdens de etappes van de Tour de France is er veel aandacht voor de omgeving waar men fietst. Start- en finishplaatsen zijn bereid (veel) geld te betalen in ruil voor een glimp van de wereld aan zendtijd. En we kunnen de Fransen niet alleen betichten van chauvinisme, want de Tourstart is ook geliefd in Nederland.

Overtuigen

Het ietwat overdreven aanprijzen van het eigen land, volk, taal of regio is ons ook niet vreemd. Op grote schaal weten wij Nederland op de kaart te zetten door bij (sport)evenementen in het oranje gekleed te gaan. En reclamecampagnes met ‘Gelderland levert u mooie streken’ zoomen iets meer in op onze regio. Eén van de mooie Gelderse streken is de Veluwe. En eerlijk is eerlijk, ook wij weten de buitenwereld daarvan te overtuigen.

Vier kernen verkopen zichzelf

Een mooi voorbeeld is dat wij dankzij mijn Belgische vriendin vaak zuiderburen op bezoek hebben. Zij kennen meestal de Veluwe als streek, maar hebben (nog) geen beeld bij de gemeente Nunspeet. En als gids mag ik de gemeente van haar mooiste kant laten zien. Daar hoef ik overigens geen moeite voor te doen, want onze gemeente verkoopt zichzelf. Van watersporten op het Veluwemeer tot een wandeling over de Elspeetsche Heide.

Niet alleen de natuurlijke omgeving met water, bossen, heide en zandvlakten maakt indruk, maar ook de geschiedenis. Van het Verscholen Dorp in Vierhouten tot het Aortjeshuus in Hulshorst. En om van alle indrukken te bekomen rusten we altijd even uit in het centrum van Nunspeet. Ook daar staat men versteld van de hoeveelheid aan winkels en horeca. En over pure marketing gesproken: als onze gasten vertrekken horen wij steevast: “we kwamen op bezoek, maar gaan met een vakantiegevoel naar huis.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen