Nieuwe expositie in Rabozaal: Gaby Bovelander van 20 juli t/m 10 november 2019

Foto: Noord-Veluws Museum

In juni 2019 mocht het Noord-Veluws Museum een schenking van ruim dertig kunstwerken van de kunstenaar in ontvangst nemen. Een selectie van de geschonken schilderijen en tekeningen wordt in de Rabozaal gepresenteerd.

Gaby Bovelander

Gaby Bovelander (Den Haag 1931) woont vanaf 1946 op Kasteel Staverden bij Elspeet, waar haar vader directeur is van een vakantieoord. Haar jeugd heeft zij doorgebracht te Indonesië waar ze van 1942 tot 1945 in kamp Banjoe Biroe 10 verbleef. In 1953 voltooit zij de kunstacademie in Arnhem. Zij kiest de richting beeldhouwkunst, maar stapt over naar de afdeling monumentale kunst en glas-in-lood, waarin ze in 1953 afstudeert bij Jan Teulings, Wim van Woerkom en Dick Broos. Vanuit Staverden komt zij begin jaren vijftig van de vorige eeuw in contact met de schilders van de Noordwest Veluwe, zoals Ima van Eysinga, maar ook Jos Lussenburg en Chris ten Bruggen Kate.

Opdrachten

Bovelander voert veel monumentale opdrachten uit. Ze maakt wandschilderingen, sgraffiti en glas-in-lood ramen. En ze ontwerp wand- en vloerkleden voor de raadhuizen in Apeldoorn en Epe. In 1965 verhuist zij naar Hoog Soeren na een korte tussenstop in Apeldoorn. Ze richt in 1967 in Apeldoorn de ‘School voor Kunst en Kunstnijverheid’ op, de voorloper van creativiteitscentrum De Doekom, het latere Markant. Zij blijft vooral tekenen en schilderen. Steeds heeft ze nieuwe uitdagingen gezocht, niet alleen in haar eigen beeldend kunstenaarschap, maar ook als docent tekenen en schilderen.

Magisch-realistisch

In haar eerste periode als schilder maakt zij magisch-realistische schilderijen. Desolate landschappen worden bevolkt door fantasiefiguren en – vormen. Haar kleurgebruik is nog enigszins gedekt: zandkleuren en blauwen. Minutieus schilderen in olieverf en tekenen met potlood op verschillende ondergronden. Daarna komt er een periode van het deformeren, vooral in honderden tekeningen. Het is boeiend te onderzoeken tot hoever deze kunst kan gaan en herkenning van de ‘essentie’ mogelijk blijft. Eind jaren zeventig breekt de ‘lyrisch abstracte’ periode aan.

Vernieuwing

Kenmerkend voor haar beeldend werk is dat Gaby Bovelander zich altijd probeert te vernieuwen, zowel in techniek als in onderwerp. Haar technische kennis komt tot uitdrukking in de materialen die zij gebruikt. Gaby wil aantonen dat je met acryl dezelfde verfijning kunt krijgen als met olieverf. En dat is zeker gelukt. Opvallend in de ‘lyrisch abstracte’ periode is haar kleurgebruik, het turquoise, de blauwen met ook de roden. Ze worden zorgvuldig opgebouwd, laag over laag, soms aangevuld met bladgoud of goudpoeder. Ze gebruikt abstracte vormen: het vierkant, de driehoek en de cirkel, de horizon waar het licht op valt en het bij haar horende streven naar soberheid.

Digitaal

Dan komt er de serie ‘witte’ schilderijen. Abstracte, sobere werken met krachtige composities, waarin subtiel herkenbare vormen terugkeren. Hier laat Gaby zien dat wit nooit wit is, haar wit is altijd een gebroken wit naar een warmere kleur. Als het schilderen fysiek te zwaar wordt, kiest Gaby er voor om over te gaan op digitale kunst. Sinds 2010 weet zij met diverse computerprogramma’s weer haar zo kenmerkende beeldtaal vorm te geven.

Waar is nieuwe expositie?

Noord-Veluws Museum: Winckelweg 17A, 8071 DN Nunspeet

www.noord-veluws-museum.nl

Openingstijden:

Dinsdag t/m zaterdag:            10.00 – 17.00 uur

Zondag:                      13.00 – 17.00 uur

Maandag:                   gesloten

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen