Kennispoort helpt ondernemer uit Nunspeet bij het uitrollen van de City & Food Walk-app 

Foto: ©Theo Smits

In maart 2022 bestaat Delicio kookstudio en catering uit Nunspeet 25 jaar. Al die jaren houden oprichter Michiel Waterman en zijn vrouw Esther vast aan de kernwaarden kleinschalig, gastvrij, authentiek, puur en lekker.

Kennispoort helpt ondernemer uit Nunspeet

Wat trouwens niet betekent dat ook het businessmodel al 25 jaar hetzelfde is. Integendeel. Het motto luidt niet voor niets ‘de enige constante is verandering’. Als Michiel en zijn team hun City & Food Walk Nunspeet-app verder willen uitrollen, brengt Kennispoort de ondernemer in contact met studenten van Hogeschool Windesheim. ‘Het lijkt mij super als onze wandel-app straks landelijk of zelfs internationaal wordt ingezet!’

Flexibele bedrijfsvoering

‘In 25 jaar tijd maak je heel wat mee. Onze onderneming heeft hoge pieken en diepe dalen gekend. De reden dat we nog steeds bestaan en succesvol zijn, is dat we kalm en flexibel zijn en ons businessmodel voortdurend blijven ontwikkelen.’ Aan het woord is Michiel Waterman (54 jaar). In 1997 opent hij samen met zijn vrouw Esther het bedrijf Delicio, dat zowel kookworkshops organiseert als catering in de breedste zin van het woord verzorgt. Michiel is niet het type dat een plan bedenkt en vervolgens jarenlang hetzelfde blijft doen. ‘Zeker niet. Voor mij is continu verandering juist een drive. Ik krijg er energie van. Daarom gaan we al 25 jaar bewust mee met de nieuwste trends en smaken in de maatschappij. Bovendien bedenken we concepten waarmee we altijd iets meer voor onze klanten kunnen doen dan we vooraf beloven.’

Creatieve corona-boost

Zo organiseert Delicio kookworkshops met verschillende thema’s, zoals koken op basis van de kleur van de ingrediënten in plaats van de smaak. Gasten kunnen gaan picknicken op de hei of een traiteurdiner aan huis bestellen. Daarnaast bereidt Delicio sinds 2015 onder de naam ‘Michiel’s Maaltijd van de Week’ verse en gezonde maaltijden voor 17 supermarkten in de omgeving. Michiel: ‘We zochten altijd al naar nieuwe mogelijkheden en concepten, maar corona gaf een extra boost aan onze creativiteit. Toen ons bedrijf vorig jaar maart dicht moest en het aantal bedrijfsuitjes terugliep naar nul procent, heb ik samen met mijn team van alles bedacht. Het idee dat vooral bleef hangen was de City & Food Walk Nunspeet-app.’

De City & Food Walk Nunspeet-app

De City & Food Walk Nunspeet-app is een interactieve app waarmee bezoekers van Nunspeet al wandelend de geschiedenis van het dorp kunnen verkennen, terwijl ze onderweg bij vijf lokale winkeliers evenzoveel specialiteiten mogen proeven. Met dit idee combineert Michiel zijn interesse voor geschiedenis, architectuur én natuurlijk eten. Bovendien wil hij via de wandel-app een steentje bijdragen aan de aantrekkingskracht van Nunspeet. ‘Als het goed gaat met Nunspeet, gaat het goed met Delicio en de rest van de ondernemers in ons dorp. De wandel-app kan daarbij helpen, daar ben ik van overtuigd. Daarom zocht ik contact met een bedrijf dat de app op technisch gebied kon ontwikkelen en verzorgde ik samen met een klein team de content en de vormgeving. In juli probeerde een testgroep de app uit en op 4 augustus werd de City & Food Walk Nunspeet-app feestelijk geïntroduceerd.’

Contact met Kennispoort Regio Zwolle

Het moment waarop Michiel en zijn team het idee voor de City & Food Walk Nunspeet-app bedenken, valt zo ongeveer samen met het moment waarop hij voor het eerst in contact komt met Kennispoort Regio Zwolle. ‘Omdat we als horecabedrijf ernstig werden geraakt door de coronapandemie, vroeg de gemeente Nunspeet of Delicio misschien ondersteuning wilde in onze zoektocht naar nieuwe kansen en oplossingen. En zo kwamen we bij Kennispoort terecht. Ik heb onder andere met Jacqueline Kuiper, innovatieadviseur Food, en enkele van haar collega’s gesproken over ons bedrijf en ons idee voor de City & Food Walk Nunspeet-app. Vervolgens introduceerde Jacqueline ons bij Frans Werkhoven die vanuit Hogeschool Windesheim verbonden is aan Kennispoort.’

Samenwerking met Hogeschool Windesheim

En dat contact werpt meteen zijn vruchten af. Want nu de wandel-app klaar is, getest is én succesvol is gebleken, wil Michiel graag onderzoeken of er een mogelijkheid is om de app landelijk uit te rollen. ‘Als mkb’er houd ik mij bezig met de verkoop, inkoop, productontwikkeling, marketing, sales en het ontwikkelen van talent in ons team en dus is er geen tijd over om ook nog eens uitgebreid onderzoek te doen naar de kansen voor onze app. Daarom was ik meteen enthousiast toen Frans me vertelde dat studenten commerciële economie dit onderzoek voor Delicio kunnen uitvoeren. Deze projectgroep onderzoekt in een periode van 6 maanden onder meer of we de app als franchise moeten wegzetten of dat we toch beter met een soort licentie kunnen gaan werken. De inzet van de studenten werkt stimulerend en geeft mij energie. Bovendien hoop ik dat ze mij begin januari een praktisch antwoord op mijn onderzoeksvraag kunnen geven waar ik als ondernemer direct verdere stappen mee kan gaan zetten. De eerste signalen zijn positief.’

Tweede onderzoeksvraag uitgezet

Mocht het onderzoek van de studenten inderdaad kansen opleveren, dan wil Michiel kijken of ook andere opleidingen van Hogeschool Windesheim kunnen worden ingezet tijdens de implementatiefase, bijvoorbeeld als het gaat om vormgeving, marketing en communicatie. ‘Ik zou best een mooie multidisciplinaire denktank willen samenstellen waarmee ik slagvaardig ten strijde kan trekken. Ondertussen werken we ook al samen met een tweede projectgroep die onderzoekt hoe Delicio gluten- en lactosevrije maaltijden kan gaan bereiden en distribueren.’

Langetermijnrelatie

Bij de samenwerking met Hogeschool Windesheim snijdt het mes wat Michiel betreft aan twee kanten: als ondernemer krijgt hij voor een betaalbare prijs praktische informatie uit onderzoek en op zijn beurt deelt hij zijn ervaringen als ondernemer en geeft hij feedback aan de studenten. ‘Daarnaast organiseer ik binnenkort een DISC-kookworkshop voor de studenten, waarbij ze hun competenties in kaart kunnen brengen. Dat is niet alleen leuk, het werkt ook heel verhelderend.’ Ook voor wat betreft de samenwerking met Kennispoort gaat Michiel voor de langetermijnrelatie. ‘De contacten zijn prettig, to-the-point, het netwerk is groot en afspraken worden nagekomen. Dat alles is voor mij als ondernemer van grote toegevoegde waarde. Ik zou het fantastisch vinden als het ons samen lukt om volgend jaar een City & Food Walk-app voor bijvoorbeeld de wijk De Pijp in Amsterdam te realiseren. Of waarom ook niet, voor de wijk Kreuzberg in Berlijn!’

Meer nieuws

Voor meer nieuws kunt u Nunspeet Nieuws toevoegen op uw social media kanalen. Ook kunt u lid worden van onze nieuwsbrief. En kunt u ons via push-meldingen op uw beeldscherm krijgen. Ook voor regionaal nieuws kunt u terecht bij de buren. Apeldoorn Nieuws en Harderwijk Nieuws en Ermelo Nieuws. Adverteren kan natuurlijk ook! Adverteren op de Facebook-pagina voor jouw gemeente van Nieuws.nl? Mail dan naar [email protected] of bel naar 06-36455297. Je kunt ook de redactie bereiken via mail en telefoon: [email protected] of bel naar 06-42022831.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen