De pakketpost best spannend en overal worden fouten gemaakt en hersteld. Soms fout hersteld dus. Ruim een week geleden had ze voor het eerst het aangedurfd iets te bestellen via internet.
Column Juffrouw Raadgever
Al een paar keer had haar maatje het ook gedaan en alles was keurig op tijd geleverd. Gek eigenlijk, maar geen vat hebben op je inkopen was voor haar een dingetje. Toen ook een kennis, met een leuke nieuwe jurk, vertelde dat ze ‘het pareltje’ via internet had laten komen was ze nog net niet jaloers geweest. Of ik wel eens wat via internet bestel is nu haar vraag. Het is heerlijk weer, een uitzondering de afgelopen weken van regen en nog eens regen. We zitten dus heerlijk buiten. Als ik haar vertel dat ik niet echt een internetkoper ben zie ik haar denken. Dan zegt ze: “Waarom durfde ik dat nou niet.” Ze vertelt dat ze weet dat je achteraf kunt betalen. Maar nog steeds was er de twijfel. En toen kwam weer die leuke jurk voorbij. Ze had een nieuwsbrief zitten lezen en floep daar stond ze weer. De jurk die al weken haar aandacht trok. Met twijfels in haar hoofd over de maat en de kleur had ze toch naar de website doorgeklikt. Alles ging volgens haar goed tot ze op doorgaan voor betaling had gedrukt. Verdorie, dat zul je net zien, geen mogelijkheid om achteraf te betalen. Nog maar eens kijken, maar nee, echt niet. En toen nam ze het besluit, dan maar via Ideal, dat had ze haar man al een paar keer zien doen. Dus haar betaalkastje of Reader uit de verpakking en aan de slag. En warempel het lukte in één keer. Direct in haar mailbox verscheen een bericht van het betreffende internetbedrijf dat de bestelling aangekomen was en de betaling ook. Ze zou bericht krijgen waar en hoe de verzending zou verlopen. Voldaan had ze de PC afgesloten. Nu maar wachten. Eindelijk hoorde zij ook bij de groep die gespannen afwacht wanneer het bestelde afgeleverd zou worden. Een prettige spanning tot manlief er, een lief bedoelde, twijfel inkopt. “Schat heb jij die jurk via Ideal betaald.” Ja dus. Nou dat leek hem niet zo’n goede actie. Voor haar was de twijfel alweer dik aanwezig. Het was een website met https// en een gesloten slotje aan het begin van de regel. Daar had ze echt goed naar gekeken. Dus!!! En nu was het al ruim een week later. De spulletjes die manlief, zelfs later besteld had en niet direct betaald, waren al binnen een paar dagen keurig bezorgd. En zij had nog niet eens een berichtje gehad van hoe of wat. Zou het dan echt waar zijn dat haar spulletjes nog wel even op zich zouden laten wachten of zelfs helemaal niet zouden worden bezorgd. Zou zij dan toch weer eens misgegokt hebben. Zou…Tegenover mij zit een verslagen persoon.
Hoe graag had ik haar gerust gesteld. “Er zijn zoveel verschillende websites je weet maar nooit”, probeer ik. Maar op het gezicht tegenover mij valt geen enkel spoor van vrolijkheid te bespeuren. Ook niet als ik haar vertel dat ik weet dat er ook heel veel goed gaat. Dat ik regelmatig foto’s langs zie komen van mijn zus met de prachtigste blouses en broeken. Ja, besteld via internet. Het was ook al voorgekomen dat iets, wat niet goed was en teruggestuurd werd, keurig afgerond werd. Ze had ook vooruitbetaald en kreeg haar geld teruggestort. En je gelooft het misschien niet, ook eens toen ze niets teruggestuurd had. De mensen van de website bleven volhouden dat ze dat toch echt gedaan had. Wel lachwekkend als je het betreffende kledingstuk voor je neus op de kapstok ziet hangen. Eerst durfde ze het geld niet opnieuw te besteden maar na een paar weken van stilte heeft ze toch maar dat leuke setje ook nog besteld en betaald. Binnen zes dagen had ze het binnen. Kun je je voorstellen dat ze de website winkel hartelijk bedankt heeft voor dit extra setje. Zo zie je maar overal worden fouten gemaakt en hersteld. Soms fóut hersteld dus. Gelukkig, nu staat er weer een beetje hoop op haar gezicht te lezen. Ze laat me zien wat ze besteld heeft en ik snap dat ze wel heel graag, voor dat ze met vakantie gaat, dat leuke jurkje thuis wil hebben. Maar helaas geduld is een schone zaak. Voor haar hoop ik dat het snel gaat lukken. De lol gaat er echt af als het veel te lang gaat duren. Zeker als de webwinkel ook in alle toonaarden zwijgt. Pakjes ontvangen via de post is inmiddels aardig ingeburgerd of dat ook voor het vertrouwen in de webwinkels geld is nog wel een dingetje. Het blijkt soms echt wel mis te gaan. Zo jammer. En je kunt er niets aandoen.
Met vriendelijke groet juffrouw Raadgever
Het bericht Het blijkt; nog lang niet iedereen besteld ‘zomaar’ bij een webwinkel verscheen eerst op Apeldoorn .